Thursday, August 26, 2010

حدیثی جالب از بحارالانوار

به قول میرزا آقا خان کرمانی:

اگر یک جلد کتاب از 24 جلد کتاب بحار الانوار علامه مجلسی را در هر کشوری انتشار بدهند ، دیگر امید نجات برای آن ملت کم است . حالا تصور کن که هرگاه 24 جلد از این کتاب در میان ملتی منتشر شود !

محض ازدیاد بصیرت, یکی از حدیث های مهم این بحارالانوار را نقل می کنم که مُشت نمونه خروار باشد .
علی علیه السلام در غزوه صفین ، قصد عبور از نهر فرات را داشت ولی معبرش معلوم نبود . به نصیر بن هلال فرمود برود کنار فرات ، واز طرف من ماهیی به نام کرکره را صدا کن ، و از او محل عبور را بپرس . نصیر اطاعت نمود و بر کنار فرات آمد و فریاد برآورد که یا کرکره ، بالفورهفتاد هزار ماهی سر از آب بیرون آوردند ، لبیک لبیک ، چه می گویی ؟
نصیر جواب داد ، مولایم معبر فرات را می خواهد ، هفتاد هزار ماهی آواز برآوردند که ما همه کرکره نام داریم ، بگو این شرف در حق کدامیک مرحمت شده است تا اطاعت کنیم . نصیر برگشت و ماجرا را به عرض مولایش علی رسانید .
فرمود ، برو کرکرة بن صرصره را بخوان . برگشت و ندا داد . این بار شصت هزار ماهی سر برآوردند که ما کرکرة بن صرصره هستیم ، این عنایت در حق کدام شده است ؟
نصیر برگشت و پرسید . فرمودند ، برو کرکرة بن صرصرة بن غرغره را بخوان . نصیر بازگشت و چنین کرد . این بار پنجاه هزار ماهی و ماجرای پیشین تکرار شد .
برگشت و مولا گفت : برو کرکرة بن صرصرة بن غرغرة بن دردرة را بخوان . تا اینکه در دفعه هشتم که فریاد برآورد ، ای کرکرة بن صرصرة بن غرغرة بن دردرة بن جرجرة بن عرعرة بن مرمرة بن فرفرة !
آن وقت ماهی بسیار بزرگی سر از آب برآورد و قاه قاه خندید که ای نصیر ، به درستی که علی ابن ابیطالب با تو مزاح فرموده است ، زیرا او خودش همه راه های دریا و معبر ها و دجله ها را از ماهیان بهتر میداند ، ولی اینک به او بگو که معبر فرات آنجا است .
نصیر برگشت و صورت حال را عرض کرد .
حضرت فرمودند ، آری من به همه راه های آسمانها و زمین آگاهم . پس نصیر صیحه زده غش کرد . و چون به هوش آمد فریاد برآورد ، شهادت میدهم که تو همان خدای واحد قهاری . و آنگاه حضرت فرمود . چون نصیر کافر به خدا شده ، قتلش واجب است . آنگاه شمشیر از غلاف کشید و گردنش را بزد .
( حدیثی در بحارالانوار علامه مجلسی معتبرترین و بزرگترین منبع مذهبی شیعیان )

خردمند کاین داستان بشنود
به دانش گراید ز دین بگسلد

12 comments:

  1. in too kodoom jelde ketabe? ketab 25 jelde guya. versione 2010 esh 110 ta jeld dare. kash ye linki az khode ketab ham midadi. kodum jeld, kodum safe?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Een hadis too kodom jeld va kodom safeh az Behar omadeh, shoma fekr konam avallin raavi va avvalin naghele een hadis bashi. Shayad ham az abaa va ajdadet shenidi. Laghal dorost hesabi reference midadi. Albate fekr konam bara reference dadan majbor beshi ye jelde jadid az Behar chap koni.

    ReplyDelete
  4. آنچه نقل شده در حدیث نیامده
    و نقل بر ساخته صادق چوبک است

    ReplyDelete
  5. چه خوب بود میگفتی کدام جلد و کدام حدیث تا دروغت آشکار شود ای کذاب و دروغگو
    در ضمن بحارالانوار صدو ده جلد است و نه بیست وچهار جلد

    ReplyDelete
  6. نمونه ی بارز یک حدیث کس شر !
    این اسلام چه انگلی بود که وارد مغذ این انسانها شده

    ReplyDelete
  7. باید در قرآن ودین اسلام که ساخته یک عرب دزد و راهزن وجنایتکار و زن باز و بچه باز وکثافت به نام محمد است که پر از جهل وخرافات است رید

    ReplyDelete
  8. پارسا جان، یک ضرب المثل زیبای ایرانی هست که میگه:
    هر چه کنی به خود کنی!! زیاد به خودت زور نیار. فحش بده برو. دروغکی مدرک ندید که در فلان کتاب فلان حدیث است.

    ReplyDelete
  9. با حال بود از خنده غش كردم و كافر شدم

    ReplyDelete
  10. Saeid Tabar: salaam, mesle in keh mohemtarin harfi keh marhoome Majlesi gofteh ro faramoosh kardid? Marhoome Majlsi khodesh gofteh keh faghat ahadis raa jam avari kardeh, va bar ohdeye ayandegaan ast keh hadis haaye ghalat raa az dorost joda konand. be har haal, maa elme rejaal darim keh taklife hadis haaye dorost va naa dorost ra tayeen mikoneh.

    ReplyDelete
  11. آنچه را در زندگی خود لمس میکنید، هنوز باور ندارید؟؟؟

    ای ایمان آورندگان، ایمانتان را نمیخواهیم امید بیاورید

    ReplyDelete

  12. با تاریکی نمی‌توان سراغ تاریکی رفت
    میرزا آقا خان کرمانی انسان والایی است و «سه مکتوب» او سرشار از اندیشه‌های ناب میهنی. مرگ با عزتش توسط عوامل استبداد نیز گویای شخصیت ارجمند اوست، اما داستان ماهی‌ها که در کتاب «ای جلال‌الدوله» به نقل از بحارالانوار مجلسی نوشته، واقعی نیست.
    ماهی در زبان عربی مونث مجازی است یعنی تای تانیث می‌گیرد. استفاده از «ابن» (به معنی پسر) برای ماهی که مونث مجازی محسوب می‌شود، جعلی بودن حدیث فوق را نشان می‌دهد. هر کس با زبان عربی اندک آشنایی داشته باشد می‌داند که «کرکره بن صرصره چقدر بی معناست...
    بگذریم که اصلاً چنین حدیثی وجود ندارد و معلوم نیست چه کسی آنرا ساخته و پرداخته است. در بحارالانوار و هیچ منبع روایی دیگر نیست.
    ...
    واقعش درصد بسیار بالایی از احادیثی که در جوامع روایی نظیر بحار الانوار جمع شده اعتبار ندارند. بحارالانوار که جای خود دارد، در «اصول کافی» و در دیگر کتب اربعه و حتی در صحاح سته (کتب شش گانه اهل سنت) هم خرافات و جعلیات بسیار است،
    بحارالانوار مفصل‌ترین کتاب حدیثی هست اما معتبرترین آن نیست.
    انگیزه محمد باقر مجلسی هم از نگارش آن جمع آوری و حفظ متون بود که گم و گور نشود. بهمراه شاگردانش همه احادیث را بدون آنکه غربال کند، فقط ثبت کرد. ادعا نداشت که آنچه را جمع آوری نموده، همه معتبر است. گاه در ذیل بعضی از احادیث صریحاً نوشته مضمون آن با قواعد و معارف ما ناسازگار است.
    بگذریم که اصلاً چنین حدیثی وجود ندارد و شخصی با نام نصیر بن هلال و یا عنوانی مشابه آن، نه در بحارالانوار و نه در هیچ یک از منابع روایی و تاریخی شیعه پیدا نمی‌شود. در دسته بندی حدیث‌ها هم چنین عنوانی وجود ندارد و چنانچه با علم رجال و دسته بندی‌ها که به صورت حسن، صحیح و... با ذکر سلسله راویان، که صحت یا جعلی بودن یک حدیث را نشان می‌دهد، آشنا باشیم، به ساختگی بودن آن پی می‌بریم بویژه که در متن آن اضطراب و غلو به چشم می‌خورد.
    البته احادیث غیرقابل دقاعی از این دست در منابع حدیثی (از مناقب شهر آشوب و مناهج الیقین علامه حلی گرفته تا مدینه المعاجز سید هاشم بحرانی و بحارالانوار مجلسی) یافت می‌شود. مثل سخن گفتن علی بن ابیطالب با جمجمه «جلندی بن کرکر»، همچنین سخن گفتن با یک ماهی به نام «میمونه»
    ...
    حالا از کرکره بن صرصره بگذریم...
    ...
    زیر سئوال بردن اعتقادات خرافی و تمسخر آن بسیار نیکوست اما برای این کار نباید به هر وسیله‌ای توسل جست. با تاریکی نمی‌توان سراغ تاریکی رفت.

    https://www.youtube.com/watch?v=rMoNjS-aZW0
    همنشین بهار
    http://www.hamneshinbahar.net

    ReplyDelete